zaterdag 11 mei 2019

'Ditjes en datjes' thema: doeken/moederdag

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.



Thema: 'Doeken/moederdag
 - Nellie en Cézar waren weeral ‘s nergens te zien. Ze lagen onder een berg doeken op ons tafeltje in de kring. Ze hadden zich verstopt.
Samen zagen we dat er
allerlei doeken bestaan: handdoek, zakdoek, stofdoek, washand, tafelkleed, dweil, gordijn, servet, laken, sjaal, deken…
- We luisterden naar de verhaaltjes van: ‘Otje’ en ‘Waar is mijn toddeltje’ (herkenbaar voor kleuters die graag een doekje bij zich hebben)
- We lieten Nellie en Cézar springen en bewegen op een groot doek.
- We stempelden ons geschenkje voor mama.
- In het poppenhuis maakten we een badkamer: een bad van een kartonnen doos, handdoeken en washandjes, zeep en een haardroger… en wassen maar.
- We maakten een boekje met onze foto’s en doekjes. Samen konden we raden wie er onder het doekje zat.
- De laatste week stond onze mama in de kijker. We luisterden naar het verhaal van ‘Anna en haar lieve mama’
 - Elke morgen zwaaiden we naar de foto van mama aan het prikbord.
- We leerden een versje voor mama en pakten haar geschenkje in. En… we keken er naar uit om mama haar cadeautje te overhandigen.
 - Met plasticine konden we haar maken voor mama. Met allerlei materiaal konden we ook het haar van de poppen verzorgen.
- Ons marktkraampje werd een pastabar, daar konden we smullen van allerlei lekkers.
- We luisterden naar het verhaal van ‘Klein, wit visje’. Die was zijn mama kwijt en ging overal op zoek. Bij dit boekje werden de kleuren nog ’s ingeoefend. Juliette kwam met het vertelkastje het verhaal in het Frans vertellen.
- We vierden ook de verjaardag van onze juf.
- Tijdens dit thema gaven we met de ganse school aandacht aan de volgende pijler van onze schoolvisie: ‘samen zorgen’. We speelden met zijn allen ‘schipper mag ik overvaren’ waarbij de oudsten zorg moesten dragen voor de kleinsten. Leuke opdracht!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten