Een dag in ons klasje.

EEN DAG IN ONS KLASJE

8.25u We starten de dag met een individueel onthaal. De kleuters hangen hun jas aan de kapstok, leggen hun koek en drankje in hun bakje en zetten hun schooltas in het rekje. Daarna volgt een kort vrij spel in de hoeken van de klas. Tijdens het individueel onthaal is er wat tijd om de kleuters persoonlijk te benaderen.
- kleuters die wenen bij het binnenkomen worden getroost
- kleuters die nog moeite hebben met de dagelijkse routine worden geholpen: jas, koekje, schooltas
- kleuters die moeilijk tot spel komen, worden gestimuleerd
- kleuters hebben vaak van alles mee, hebben veel te vertellen: ik kijk en luister
! het is een belangrijke activiteit om de kleuters beter te leren kennen

8.50u Wanneer het onthaallied speelt komen we samen in de kring voor het klassikaal onthaal.
We zeggen goeiemorgen tegen elkaar en tegen Nellie, de muis en Cézar, de kikker die in ons klasje wonen. Wie aanwezig is in de klas mag zijn/haar foto aan de paddenstoel (aanwezigheidskalender) hangen. We kijken welke dag het is en laten het poppetje op de juiste fles springen ( maandag: blauw, dinsdag: geel, woensdag: rood, donderdag: groen en vrijdag: paars). We kijken welk weer het is  en passen de kalender aan. Aan de hand van de foto’s van de daglijn kijken we wat we die dag allemaal gaan doen.
Daarna volgt nog een gezamenlijke activiteit: een bewegingsspel, een verhaal, een muzikaal moment, een taalspelletje… meestal brengen Nellie en Cézar iets mee voor de kleuters.

9.10u De kleuters kunnen kiezen uit verschillende activiteiten. Er is één activiteit die begeleid wordt: schilderen, knippen, kleven, stempelen, boetseren, puzzelen, een gezelschapspel…
De nevenactiviteiten bestaan uit een aanbod in de hoeken. Naargelang het thema worden deze aangepast en uitgebreid zodat het spel leuk en aantrekkelijk blijft.

9.35u Dan volgt het toiletbezoek en jasjes aandoen. In de kring krijgen de kleuters dan hun koek of hun stuk fruit. Bij deze activiteiten ontwikkelen de kleuters zin voor hygiëne, netheid, zelfstandigheid, beleefdheid…

10.05u Speelkwartiertje

10.20u Drankmoment

10.30u De kleuters kunnen weer kiezen uit de verschillende activiteiten.

11.15u Wanneer we ons opruimliedje zingen dan weten de kleuters dat het tijd is om ons klasje weer netjes te maken.
In alle hoeken hangen pictogrammen  en foto's die de kleuters helpen bij het opruimen. Ze tonen aan waar het speelgoed zijn plaats krijgt.

11.30u De voormiddag wordt klassikaal afgerond met een verhaal, een liedje, een versje, een poppenspel… Een korte activiteit die de kleuters de kans geeft terug tot rust te komen na het druk bezig zijn in de hoeken.

11.40u Toiletbezoek en jasjes aan

12u Middagpauze

13.15u Activiteitenaanbod. Bij mooi weer gaan we buiten spelen (zandbak, fietsen…)

14.15u Toiletbezoek, jasjes aan, eetmomentje

14.45u Speelkwartiertje

15u Drankmoment, we maken onze schooltas klaar om terug naar huis te gaan.

15.20u Nog even een verhaal, een muziekmoment of een  bewegingstussendoortje…

15.35u We nemen afscheid van elkaar. Mama, papa, oma of opa komen hun kleuter in de klas ophalen.

Tot morgen klasje, tot morgen vriendjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten