vrijdag 1 maart 2019

'Ditjes en datjes' thema: gaatjes

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.








- Nellie en Cézar hadden een zelfversierde doos met parels mee om aan de kleuters te tonen. Maar telkens ze de doos omhoog wilden heffen, vielen de parels eruit. We ontdekten dat er een gat in de doos zat. Samen zochten we een oplossing voor dit probleem.
- We konden parels rijgen aan een draad of op stokjes.
- We luisterden naar het verhaal ‘Gaatjes’ (een geheimzinnige zoektocht naar een gaatje dat veel dichterbij is dan je denkt).
- We maakten kennis met ‘Rupsje Nooitgenoeg’ (een rupsje dat zo’n honger heeft en overal gaatjes in bijt) en speelden een gezelschapsspel waarbij we de langste rups moesten maken.
- Ook op de i-pad konden de kleuters een spel met rupsje spelen.
- We gingen op gaatjeszoektocht in de klas.
- In alle hoeken werd spelmateriaal met gaatjes aangeboden: trechters, flesjes, zeefjes in de zandtafel, vormenballen, rijgfiguren, parels in de denkhoek, 4 op een rij spel…
- We maakten kennis met allerlei voorwerpen die de kleuters van thuis meebrachten.
- Met rietjes in de kei maakten we een ‘gaatjesmonster’.
- We maakten kennis met Piepke de muis die haar huis had gemaakt in een groot stuk kaas.
- Met een gaatjeslaken leerden we de begrippen: boven, onder en midden.
- We genoten van een poppenspel: 2 muisjes wonen elk in een zak van een jas, ze willen bij elkaar komen om te spelen maar het lukt niet. De kleuters zorgden voor een oplossing.
- We ontdekten dat we ook heel wat gaatjes in ons lichaam hebben.
- We gingen wat dieper in op de zintuigen: oren, ogen, neus en mond.
- Met de koptelefoon op konden we luisteren naar de kinderliedjes.
- Tijdens de zonnige namiddagen gingen we met z’n allen buiten spelen.
- Het thema werd afgesloten met een verkleeddag.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten