Gedurende ons
thema: ‘ik ken de kleuren’ geven we ook aandacht aan de emotionele ontwikkeling
van het kind.
Met het
prentenboek ‘het kleurenmonster’ leren we dat er verschillende gevoelens
bestaan en hoe je ze kan herkennen.
Door aan een gevoel een kleur te koppelen kunnen de kleuters het gevoel
makkelijker benoemen en herkennen.
Gaandeweg leren de kinderen niet alleen hun eigen emoties kennen, maar ook die
van de anderen.
Zo staat rood voor ‘boos’, blauw voor ‘verdrietig’, geel
voor ‘blij’ en groen voor ‘kalm’.
Aan de hand van allerlei activiteiten leren we deze gevoelens kennen.
Later volgen ook nog: zwart voor ‘bang’ en roze voor ‘verliefd’.
De
handpoppen zorgen voor een leuke interactie.
Als juf of ouder
kunnen we het kind hierbij helpen door:
– de gevoelens te benoemen die ze zelf ervaren (Ik snap dat je boos bent, omdat
je …..)
– maar ook die van de andere kinderen (….. is verdrietig, omdat zijn appel op
de grond viel)
– zelf het goede voorbeeld geven en ook jouw gevoelens benoemen (Ik ben erg
blij dat vandaag de zon schijnt.).
De
handpoppen zorgen voor een leuke interactie.
Als juf of ouder
kunnen we het kind hierbij helpen door:
– de gevoelens te benoemen die ze zelf ervaren (Ik snap dat je boos bent, omdat
je …..)
– maar ook die van de andere kinderen (….. is verdrietig, omdat zijn appel op
de grond viel)
– zelf het goede voorbeeld geven en ook jouw gevoelens benoemen (Ik ben erg
blij dat vandaag de zon schijnt.).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten