zaterdag 25 januari 2020

'Ditjes en datjes' thema: Ik heb pijn.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.


-De 1ste week was Cézar gevallen van de glijbaan. Zijn hoofd, vinger en voet deden pijn. Juf besloot om de dokter te halen. Die legde een pleister op het hoofd van Cézar en stak zijn voet in een verband. Cézar mocht er niet op stappen en moest veel rusten. Nellie besloot om voor hem te zorgen.
- In de klas kwam er een doktershoekje met een bed, verkleedkleren en een tas met alle doktersbenodigdheden. We maakten elkaar en onze knuffels vlug weer beter.
- We luisterden naar heel wat prentenboeken: ‘Anna is ziek’, ‘Nijntje in het ziekenhuis’ en ‘Anna in het ziekenhuis’.
- In de zandtafel konden we spelen met allerlei flesjes, potjes en lepeltjes.
- Aan de hand van een praatplaat leerden we ons lichaam kennen.
- In de experimenteertafel kwamen pincetten en allerlei soorten pomponnetjes. Hier kwam onze fijne motoriek van pas om de pomponnen in de potjes te krijgen.
- De 2de week voelde Nellie zich niet goed, pijn in haar hoofd en overal rode vlekjes op haar lichaam. Terug de dokter gehaald om haar te onderzoeken. Nellie had de waterpokken en moest veel rusten en iedere dag wat siroop nemen.
Cézar mocht de blaasjes aanstippen met een zalfje tegen de jeuk.
- We keken naar het filmpje: ‘ik heb bloed’ van het ‘Zandkasteel aan zee’ en we speelden dit na.
- We bekeken heel wat pleisters: grote, kleine, ronde… en leerden zo de begrippen groter en kleiner.
- We experimenteerden met een druppelteller en verf.
- In de bouwhoek speelden we met de garage en ziekenwagens.
- We maakten speeldeeg met bloem, zout en water. Juf deed wat druppeltjes eucalyptus in het deeg. Dat gaf een lekker geurtje, goed voor een verstopte neus.
- Als je pijn hebt word je graag geholpen en getroost. Dit zagen we bij het verhaal van ‘de vriendelijke helper.  We probeerden dit dan ook in de praktijk toe te passen.
- Onze knuffels mochten mee naar de klas en we speelden met hen in de zaal.
Maar ze vielen helaas ook veel op de grond en hadden pijn. De kleuters mochten hun knuffel in het gips stoppen.
- Met de methode ‘krullenbol’ experimenteerden we met scheerschuim.


Foto's verstuurd op gimme.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten